Första dagarna i en ny stad

Hejsan, Jag har precis kvicknat till efter att ha haft hög feber i två dagar. Har Ändå hunnit med en hel del sa jag tänkte uppdatera lite så ni vet att jag inte är död. Blir nog inte lika detaljerat i framtiden. Jag kom fram vid middagstid i Torsdags. Grenoble är en mycket vacker stad. Det som utmärker sig är att man ser alper vilket håll man än tittar. Utsikten från mitt rum på fjärde våningen mitt i stan ar smått fantastisk med hustak och berg.

Jag bor med Rémi, en ganska flummig konststudent som ar jättesnäll om än lite tyst och väldigt laidback, Elise som är totala motsatsen och springer runt i hela lägenheten och ska sätta upp dekorationer överallt och dessutom, har målat sin TV rosa, och Illiana som är från Mexico och pluggar företagsledning. Hon verkar ganska normal.

Första dagen var det bara Rémi hemma och han stack till sin konstskola sen, sa jag gick på stan lite med Pernille som är den andra studenten som kommit hit från Malmö. Vi skaffade ett telefonnummer och ett bankkonto till mig. Gick och lade mig ganska tidigt tills jag vaknade av att det visat sig att Rémis och Elises klasskompisar bestämt sig for att ikväll skulle minsann den nya lägenheten invigas med en fest. Dom väsnades inte så mycket men alla bad hela tiden om ursäkt eftersom jag var sjuk. Efter att ha vilat lite sa gick jag upp och umgicks iaf och det var trevligt. Alla poängterade att jag hade en väldig tur som hamnat i den här lägenheten, då man tydligen sällan hittar någonstans att bo sa centralt till det priset. Det verkar dock som om detta innebar att vår lägenhet kommer att fungera som en fritidsgård for grenobles konststudenter.

I Fredags sa var jag och Pernille på Skolan for att träffa den internationella koordinatorn IEP. Hon visade sig vara jättegullig även om jag måste hosta fram en himla massa papper som den franska byråkratin kräver. Tydligen är IEP i Grenoble det tredje bästa statsvetenskapliga institutet efter Paris och Bordeaux. Det ska tydligen vara någon slags fransk motsvarighet till Harvard eller Princeton och sa fort man nämner att man pluggar vid IEP sa for man genast mer hjälp av myndigheter etc. Dom jag bor med sa att det antagligen var därför som hyresvärden accepterat mig trots att jag var utlänning. Dessa Fransman.

Jag stack sen hem och tog det lugnt med Remi och Elise och såg på amerikanska filmer dubbade till Franska. Idag har jag och Elise fixat en säng till mig. Vi åkte ut till en förort och köpte en stor bäddmadrass på ett lågprisvaruhus. Det krångliga var mest att transportera hem den på bussen sen. Det är allt som hänt hitintills, får se vad som händer ikväll. Imorgon ska vi träffa hyresvärden for ett glas vin, tydligen.

Ciao

Kommentarer

Populära inlägg