Update fran Bolivia

Tiden gar sa fort ibland. Det kanns som om det var jul igar, men massa grejor har hant sedan dess. Jag har tagit examen i manskliga rattigheter fran Malmo Hogskola, besokt Mexico, Kuba, Argentina, Chile och Bolivia, samt blivit forbundsstyrelseledamot och internationellt ansvarig i Gron Ungdom.

Jag ar just nu i Santa Cruz i Bolivia. Jag hamnade har mest av en slump. Det var det enda stallet i bolivia dar jag kunde hitta en hyffsat billig resa till Global Greens kongress i Sau paulo och darmed inte slosa for mycket med Gron Ungdoms pengar. Har i Santa Cruz verkar det dock vara en del intressanta saker som hander. Staden ar Bolivias storsta och rikaste. Majoriteten av befolkningen har avskyr Evo Morales lika mycket som den fattiga ursprungsbefolkningen alskar honom. Standigt torstande efter kunskap har jag fragat de flesta bolivianer jag traffat om vad de tycker och alla har valdigt starka asikter antingen for eller emot Evo Morales men fa har argument for varfor de tycker som de gor. Folk sager att Morales har genomfort en massa bra eller daliga grejor men kan inte namna ett enda exempel nar jag fragar.

Situationen ar valdigt poraliserad och den 4:e maj ska man folkomrosta har. Folkomrostningen handlar om autonomi for Bolivias regioner. Detta kan kanske lata trevligt i teorin, men i praktiken handlar det om att rika regioner som Santa Cruz dar det finns olja, inte vill behova bidra med skattemedel till de fattigare omradena. Forlorarna pa detta blir som vanligt ursprungsbefolkningen som ar majoriteten av bolivias befolkning.

Jag kommer att missa folkomrostningen da jag ar pa Global Greens i Sao Paulo den 4:e maj. Jag ar dock tillbaka igen den 7:e Nagat som jag inte vet om jag borde vara. Budskapen ar olika beroende pa vem jag pratar med. Allt fran att inget alls kommer att handa, till att det kommer att bli upplopp med skador och eventuellt dodsfall som foljd. Jag hoppas kunna halla mig uppdaterad om laget fran Brasilien.

Kommentarer

Populära inlägg