MItt öppningsanförande vid Grön Ungdoms Riksårsmöte 2011.

I helgen har jag fått äran att öppna mitt sista riksårsmöte som sammankallande i Grön Ungdoms förbundsstyrelse. Mitt öppningsanförande som hölls i fredags 18/2 följer nedan.

Välkomna till Grön Ungdoms 25 års jubileum, Välkomna till det största riksårsmötet i förbundets historia Det är väldigt roligt att stå här efter ett fantastiskt verksamhetsår. Jag skulle vilja tacka Grön Ungdom här i Norrköping som tillsammans med vår personal har gjort det möjligt att vara här på arbetets museum i Norrköping.

Jag är stolt över att stå här idag. Stolt över att vara en liten del av en fantastiskt rörelse. Alla ni här inne är en del av något stort som händer just nu. Ni är en del av en rörelse som växer och tar allt större ansvar och initiativ för samhällsutvecklingen. Vi har genomfört den kanske bästa valrörelsen i förbundets historia. Det var inga hemliga pengar som låg bakom, det var ingen flashig pr-byrå, det var inga clownnäsor.

Det var 2000 personer som trodde på något. 2000 personer som sedan växte och blev 4000 personer. Jag är stolt över att vara med i samma förbund som alla medlemmar som i valrörelsen sa att nu får det vara nog, nu tänker jag inte sitta hemma på min kammare och tycka att jag har rätt, nu ska jag engagera mig och börja förändra samhället tillsammans med andra.

Vi kämpade hårt i valrörelsen. Det gick bra och många höll med om våra förslag. Jag ska dock vara ärlig. Den 19:e september så var jag oerhört besviken. Jag vet att vi gjorde vårt bästa val någonsin men jag hade hoppats på mer. Jag var även besviken över att det blev en fortsatt alliansregering.

Dagarna efter valet så började vi dock se hur medlemmar fortsatte strömma in. Vi kunde se att valdagen inte var slutet utan början. Därför är jag stolt att vara en del av en rörelse som aldrig ger upp, som tar varje eventuell motgång som en lärdom inför framtiden och alltid fortsätter kämpa.

Att tänka Grönt är nämligen att tänka långsiktigt. Det räcker inte med att vinna ett val eller att påverka en detalj i en politisk fråga. När jag engagerade mig politiskt så gjorde jag det föra att jag ville rädda världen. Efter ett tag så fick jag dock lära mig att världen är ganska stor, och det kan krävas lite tålamod för att kunna förändra och rädda, hela världen. Men vi kan göra det steg för steg.

Sverige är en del av världen, och Sverige består av många orter, städer och människor. Vi kan förändra det här samhället och vrida det rätt och, vi ska göra det, skola för skola, debattartikel för debattartikel, och ordningsfråga för ordningsfråga.

När vi nu samlas här till riksårsmöte och 25 års jubileum så är det just det långstiga jag skulle vilja trycka lite extra på.

Vad vi gör i år är viktigt, men det är samtidigt viktigt att vi inte agerar på ett sätt som gör att vi får sämre förutsättningar i framtiden.

Det är också viktigt att vi inser att Grön Ungdom inte bara är vi som är här i det här rummet. Grön Ungdom är inte förbundsstyrelsen eller förbundskansliet. Grön Ungdom är över 4000 personer, som är aktiva i sex regioner och ca 30 lokalavdelningar, och alla påverkas på något sätt av de beslut som vi fattar den här helgen. De allra flesta av dessa personer är inte här utan litar på att vi fattar bra beslut. Det är ett stort ansvar som vi delar tillsammans.

Jag är dock fullkomligt övertygad om att ni som har samlats här den här helgen kommer att fatta kloka beslut som hjälper oss att bygga förbundet starkt inför framtiden.

Jag vill därmed förklara 2011 års riksårsmöte, det största i förbundets historia för öppnat

Kommentarer

Populära inlägg