Utan Hästen Stannar Sverige. Moderaternas version av "En svensk tiger".
Många skrattade åt den här kampanjen 2010. Hade moderaterna flippat eller hittat en viktig målgrupp? Vissa trodde det var det gamla överklasspartiet som gjorde en mallig manöver inför valet . Moderaterna hade inrättat en särskild ridvägsminister och lanserade en kampanj som hette "Utan hästen stannar Sverige". 2009 hade svenska ridsportförbundet 170 000 medlemmar. Alltså en hyfsat stor målgrupp men inte tillräckligt många för en sådan här kampanj. Troligtvis var det ett litet trick från Per Schlingman baserad på den gamla krigsprogandan "En svensk tiger"
En Svensk Tiger betyder två saker på svenska. Dels "en svensk tiger" som en ser ovan och dels "En svensk håller tyst". Det handlade såklart om det svenska försvaret och att en inte skulle prata om att det inte var så starkt som Hitler kanske trodde att det var. Dvs det svenska försvaret är en tiger men säg inte att tigern inte är så stark just nu. Inte heller de allierade skulle veta, för då kanske de ville ockupera Sverige i förebyggande syfte. När tyska soldater fick lov att åka tåg genom Sverige till Finland skulle svenskarna låtsas ha kontroll.
När det gäller kampanjen "Utan Hästen stannar Sverige" så var det troligtvis ett sublimt budskap till det undermedvetna. Det räcker med att logon för coca cola syns i någon milisekund för att du undermevetet ska vilja dricka en coca cola efter att du sett en film. Ditt medvetna jag uppfattar inte det sublima budskapet till ditt undermedvetna. Tester har visat detta, men idag sköter företagen det ofta lite snyggare och mer rumsrent genom att t.ex låta en viktig karaktär i filmen dricka en coca cola.
Syftet med moderaternas kampanj var att alla Sveriges självindentifierade arbetshästar skulle veta att moderaterna var på deras sida. Landet klarade sig inte utan dem. De skulle fås att ingå i en slags konspiration mot facket och de rödgröna. Allt enligt konfliktlinjen närande vs tärande. Det ska löna sig att arbeta osv...
Kampanjen var på ett sätt ett högriskprojekt, men alla som är friska arbetshästar kan tilltalas av en sådan kampanj. Dessutom blev den en snackis. När facket och de rödgröna började håna kampanjen kunde landets alla arbetshästar se det som att de hånade dem. Dessutom spreds kampanjen i "fiendens kanaler". Detta var således ett genialiskt trick och inte en mallig överklassgimmick. Faktum är att det nog var meningen att de rödgröna skulle tro att det var en mallig överklassgimmick för att på så sätt få dem att sprida kampanjen.
Kommentarer