Global Greens, Sao Paulo

Jag är just nu Sao Paulo och representerar Grön ungdom på Global Young Greens och Global Greens kongresser här. Global Young Greens är avslutat och Global Greens är nu i full gång Aven om GYGmötet endast var ett informellt möte utan beslutanderätt, sa tyckte jag att det var mycket givande. Extra givande var det att få andra perspektiv på frågor som jag jobbat med hemma. Speciellt från delegater från utvecklingsländerna.


Jag tenderar att se saker ur ett makroperspektiv och då kan vara bra att få lite verklighetsförankring från de som faktiskt lider de största konsekvenserna av överkonsumtionen i västvärlden och, komma ner på jorden lite.
Jag har främst blivit än mer övertygad om att vi inte kan lösa klimatkrisen utan att även utrota fattigdomen. Har i Brasilien blir detta väldigt uppenbart. Miljöorganisationer klagar på att regnskogen skövlas, men samtidigt är det svårt att säga till någon som behöver mata sina barn i första hand att istället tanka på miljön. Lite samma koppling som att Medborgerliga och Politiska rättigheter blir ganska meningslösa utan de ekonomiska och sociala, innan du kan rösta måste du äta. Väldens orättvisor blir också väldigt tydliga har, i ett land som egentligen inte ar särskilt underutvecklat, men oerhört orättvist Mellan 100 000 och 200 000 personer äger hälften av BNP medan de andra 200 miljonerna delar på resten. Det ar dags att vi börjar se alla Mänskliga rättigheter som en helhet och kopplar ihop det med klimatfrågan. Endast då kan vi i längden få ett hållbart samhälle

Med tanke på att det inte ar helt lätt att anordna en global konferens, med endast ideella krafter sa kanske det ar ganska naturligt att saker och ting kan bli lite rörigt ibland. Jag hade fatt reda på att GYG mötet började den 30:e men det var minsann tur att jag var har redan den 28:e då det körde igång redan den 29:e. Jag börjar mer och mer se scoutrörelsen, där jag fatt min organisationserfarenhet, som organisationsgenier. Vi lyckades trots allt enas i konsensus om en deklaration om ungdomars rättigheter till den stora Global Greens kongressen. Global Greens kongressen skrider iaf framåt nu och imorgon är sista dagen. Just nu har vi precis haft plenadebatt om Global Greens Framtid. Jag och Ellinor satt mest och irriterade oss över alla ( i huvudsak män), som bröt talartiden på en minut och brast ut i flummiga, vaga och bombastiska tal , när vi borde diskutera konkreta förslag om hur vi kan gå framåt med Global Greens och den globala gröna rörelsen. Dessa män som älskar att höra sin egen röst tror jag ar en stor orsak till vi inte inte lyckats hålla tidschemat.


Imorgon ska alla ändringsförslag debatteras och beslutas om under ca 2 timmar. Kongressen ska enligt schemat sluta kl 13. jag gissar på att vi haller på till midnatt. Men det är imorgon, manâna manãna. Nu är det avskedsfest med GYG. Fett ös.

Kommentarer

Populära inlägg