På resa i Fort Europa

Jag är nyss hemkommen från Federation of Young European Greens årsmöte i Maastricht i Nederländerna. Det är väldigt inspirerande att träffa unga gröna aktivister från hela Europa. Det är mycket som skiljer oss åt men vi har också väldigt mycket gemensamt. Även om de flesta andra europeiska gröna är EU-federalister och således har en annan syn på vilken nivå vissa beslut bör fattas så är vi mer överens än de flesta andra europeiska partisammanslutningar om politikens innehåll. Under vårkonferensen som var i anslutning till årsmötet så diskuterades den ekonomiska krisen väldigt mycket. Precis som i European Green Partys valmanifest så är lösningen att göra investeringar som ändå hade behövt göras för att möta klimatkrisen. Det behövs helt enkelt en Grön New Deal. Detta handlar inte endast om att staten ska spendera. det handlar också om att göra det lönsamt för företag att investera i rätt saker och att motverka spekulation med våra sparpengar.

En läskig sak med att åka tåg i Europa är hur en inser att det där med fri rörlighet verkligen bara gäller vissa. Vid flera tillfällen kollade gränspolisen våra pass mitt i natten. Jag är blond och blåögd och blev därför knappt kollad. Någon gång fick jag visa framsidan av mitt pass. Folk med mörkare hy har det dock inte lika lätt.

Jag tycker det är väldigt obehagligt att gränspolisen verkligen går och letar efter folk som ser "skumma" ut. Att se "skum" innebär uppenbarligen aldrig att vara blond och blåögd. om EU får en gemensam asylpolitik kan situationen bli ännu värre för de som flyr från förtryck och försöker få ett bättre liv i Europa.

Kommentarer

Populära inlägg