Om nationalsången i melodifestivalen

SVT ska ju väl inte behöva ta politisk hänsyn. Kanske var nationalsången i melodifestivalen en lek med symboler. Jag tror inte det var politiskt smart, men det är inte det folket som gör melodifestivalen sysslar med. Kanske vill de aktivista sig och sätta hårt mot hårt, och kanske behövdes det. 

Det är svårt att veta effekten. Om det inte finns en tydlig motpol kan det bli små gränsförflyttningar till rasister fördel. Å andra sidan accepteras diskursen att inget är heligt. Jag tror att det hade räckt med att ta bort "jag vill leva jag vill dö på jorden" för att det skulle bli en inkluderande nationalism av det, men vill vi ha en inkluderande nationalism i Sverige? Själv ser jag mig som världsmedborgare, men detta land behöver läka. Problemet är att varken SD eller oppositionen agerar för att låta det läka. Istället kommer attack på attack, förflyttning för förflyttning. Kan en vara snäll tillbaks då?  

Sången gjordes på ett snyggt sätt så den blir svår att klaga på. Därför blir det kanske både bäst och roligast att se SD:s reaktioner och hat på den. Hatet är dock redan demaskerat för vad det är. Vilket ställer oss frågan kring hur vi lever tillsammans i Sverige nu. På så sätt hade jag gärna tagit bort den där sista frasen, men behållt allt det andra, som en symbol för vad Sverige är och kan vara.

Kommentarer

Populära inlägg