Chelsea Manning släpps i vår precis som jag lobbade för. Nu får vi se hur det går med Snowden

Jag tyckte det var lite "out of touch" när Joe Biden skulle få medalj och Chelsea Manning satt i fängelse men nu tar Obama igen det. Genom att förkorta Chelsea Mannings straff från fängelse fram till 2045 till att hon släpps i maj i vår. Jag undrar om det finns en speciell poäng i att hon inte ska bli benådad utan istället få sänkt straff. I praktiken är effekten densamma. Troligtvis vill Obama poängtera att Manning begick ett allvarligt brott när hon var källa åt Wikileaks och att hon därför inte benådas, men hennes straff kanske var för strängt. Hon har försökt begå självmord 2 gånger, men förkortningen visar att en aldrig ska ge upp hoppet om något.


Jag vill ju tro att det var min tweet om att Trump annars skulle göra det för att belöna Wikileaks som påverkade honom (här gör man skillnad minsann). Det är såklart inte alls säkert det var pga just mig, men Trumps allians med Wikileaks kan vara en starkt bidragande faktor till att Obama vill benåda en av personerna med starkast folkligt stöd innan Trump gör det. Assange lär lämnas åt Trump att hantera,. han har sagt att han kan utlämnas till USA om Mannings släpps fri, men vi får se hur det blir med Snowden. Han har själv kampanjat för att Manning är viktigare än honom.   

Kommentarer

Populära inlägg