Urban Exploring

Jag har alltid känt en viss förundran över övergivna platser. Två sorters platser brukar falla in i denna kategorin. Dels gamla övergivna fort eller borgar som jag alltid velat utforska. Ett intresse som jag verkar dela med min far. Vi har flera gånger tvingat hela familjen att stanna till då vi fått syn på en gammal borg och velat gå på upptäcktsfärd. Den andra sortens övergivna platser är gamla industriområden. När jag var liten så brukade vi hoppa över staketet in till Jonsonns kakel som vi bodde granne med. Problemet var att Jonsonns kakel inte var övergivet och vi blev påkomna några gånger. När mina föräldrar skulle köpa kakel där så föreslog ägaren att vi kunde hämta det via staketet.

När jag var 15 så gjorde jag och en klasskamrat ett filmprojekt i skolan som gick ut på att göra en dokumentär om dumpade miljögifter i Burlövs kommun, där vi bodde. Vi bröt oss in på en hel del gamla industriområden för att filma bevismaterial till vår dokumentär. Vår film lyckades senare fördröja bygget av en skola då marken behövde saneras och används nu som läromedel vid lärarutbildningen vid Malmö högskola.

Nu i helgen så fick jag ytterligare utlopp för min lust att utforska övergivna industrier. Jag var med i en nattlig "turista i din egen hemstad" runda med konstnärskollektivet ici-même. Jag var den enda "riktiga" turisten som var med och vi gick och besökte kyrkogårdar, övergivna industrier och parkeringsplatser i Grenoble. Resan slutade med att vi fick skriva var sitt vykort. Jag har dock inte hunnit posta mitt än.

Kommentarer

Populära inlägg