Angående Storbritanniens beslut om Brexit

Idag fick vi veta att Storbritannien röstat för Brexit och David Cameron har aviserat att han ska avgå.   Jag har varit ambivalent i frågan om Brexit och hade nog hoppats på Bremain ändå, men det finns också fördelar med att ha ett utvecklat europeiskt land som kan gå en annan väg. Tyvärr är England ofta ganska konservativt vilket gör att en Brexit inte alls ger det politiska resultat som jag skulle vilja se, men det går aldrig mer att säga att "detta är det som finns" i Västeuropa, eller idiotförklara alla med en viss åsikt utan att ha vettiga argument.  


Oavsett vad en tycker om beslutet så ger det en känsla av att allt kan hända i politiken. Om England hittar andra vägar som är bättre än de som EU väljer så går det ju att jämföra. Som grön vänsterliberal hade jag hoppats på ett tryck sätts på EU genom ett Grekland som reser sig, men Grexit handlade om den ekonomiska unionen och Varoufakis har en annan vision för Europa än de som vill ha Brexit. Detta är något helt annat. Det positiva som sagt, ingen kan säga att "det finns bara en väg" men nu får vi hoppas att nationalistiska främlingsfientliga krafter inte växer sig starkare, för förespråkarna för Brexit har haft en kampanj som gjort att t.om V tvekat om de borde driva att Storbritannien ska "gå ur klubben".

Jag känner varken starkt för eller emot Brexit. För mig är EU ett verktyg för fred och en möjlig motpol till ekonomisk globalisering, men det bygger på att skatt på internationella transaktioner är möjlig och att EU kan bli en trovärdig motpol till det globala kapitalet, allt beror på vart EU går, eller vart EU kan gå i framtiden. Kanske går Brexit att använda för att driva på utvecklingen inom EU. Däremot har jag ingen respekt för de som idiotförklarar argument som prisbelönade toppekonomer står bakom. Jag kommer aldrig att identifiera mig med att i första hand försvara en politisk institution oavsett vart den går (och då menar jag inte att jag inte skulle försvara demokratin).   

Vart EU går beror på massor av faktorer, när EUs standard äntligen börjar bli ganska bra kommer TTIP och alla problem med bristen på insyn blir extremt tydliga. Ideologiskt står jag nära Varoufakis i frågan och han vill ha ett demokratiserat EU med en Green New Deal, men om EU inte går att laga så kan jag förstå de som vill lämna och i Sverige skulle Brexit kunna leda till en kedjereaktion, men de som vill det kommer inte kunna driva det för att vara populära bland idealister för sällskapet är brunt. 







Kommentarer

Populära inlägg