Mänskliga rättigheter?

Så har jag spenderat ännu lite tid i landet som sägs vara de mänskliga och medborgerliga rättigheternas ursprungsland, och det måste ju kännas bra och tryggt.

I onsdags kväll skrev jag min sista ordinarie tenta, jag kommer dock att ha ett muntligt förhör i nästa vecka, då jag missade en tenta i måndags. Att tentaperioden var över firades, först med en födelsedagsfest på en restaurang som hyrts i centrala Grenoble och sedan med utgång på den sista festen anordnad av IEPs motsvarighet till studentkåren. Redan på restaurangen såg vi civilklädda poliser med batonger stryka omkring utanför. Det var samma kväll som Sarkozy installerats som president så det väntades möjligen oroligheter i stan.

När vi var på väg till festen på campusområdet och väntade på spårvagnen i stan så vimlade det av kravallpoliser runt oss, men jag såg inga demonstranter. Jag fick sedan höra att där tydligen varit en demonstration med ca 300 deltagare, men att den upplöst hyfsat snabbt av polisen någon timme tidigare.

Vi stod lugnt ca 15 utbytesstudenter på spårvagnsstationen och väntade. Ett gäng poliser gick förbi oss och tittade misstänkt på några araber som väntade bredvid oss. Där var minns dubbelt så många poliser som vanligt folk på stationen. De koordinerade hela tiden sina rörelser genom att skrika ”à gauche, à droite” etc…. En fransman som stod bredvid började göra sig rolig över poliserna och skrek ”à gauce, à droite” han med, utan att för den skulle vara hotfull eller våldsam. Då vände sig poliserna om och sköt in minst 3 tårgasgranater och minst 3 sk flashbombs rakt in i folkmassan som stod och väntade på spårvagnen. De flesta drabbades av panik och sprang åt alla möjliga håll. Det blev inte bättre av att några poliser med batonger i högsta hugg sprang in i folkmassan och började jaga folk. Min kompis Sam från Australien gick det illa för. Han träffades av tre flashbombs, en som brände tårna, en som lätt brände hans panna nära ögonen och en som exploderade i kontakt med hans rygg och orsakade stora brännskador där. Claudia från Irland fick brännskador på armen. Jag lyckades springa undan poliserna runt hörnet och klarade mig undan med brända ögon och lungor från tårgasen. Vi lyckades samla ihop de flesta inne i en gränd för att kolla skadorna. Vi ringde sedan efter brandkåren (som tydligen fungerar som ambulans när det är demonstrationer) och dom körde bort Sam och Claudia till akuten. I gränden träffade jag också Rémi och Marie-stefan som tydligen varit med i demonstrationen och filmat. (Måste få Rémis filmer från demonstrationerna sen när han klippt klart sin film)

Efter detta gick vi tillbaka till spårvagnsstationen som nu var fri från tårgas för att försöka ta oss ut ur centrum där vi verkligen inte ville stanna. Då kom det ett gäng poliser igen och tryckte upp folk mot väggen och började visitera folk allt medan de skrek att de inte respekterade republiken, och att de hade haft sina demokratiska rättigheter på valdagen och "nu är det dags att ni skaffar var sitt jobb" etc... Den franska tjejen som blev visiterad bredvid mig skrev tillbaka att hon gav fan i republiken, att hon var student och bara ville åka hem med spårvagnen. Jag råkade nudda vid en av poliserna och han vände sig om å skrek ”vem var det som försökte slå mig” min tjejkompis bredvid räddade mig med genom att säga att det var hon som råkat nudda vid honom. I detta ögonblick tappade Daniel från USA humöret och började skrika och skälla ut poliserna. Det verkade som om dom skulle arrestera honom, men när dom hörde att vi var utlänningar så slutade dom vara våldsamma och skrik bara tillbaka. Dom menade att vi hade stått nära farliga demonstranter och därför fick skylla oss själva. Ganska konstigt då där inte varit någon demonstration när vi blev gasade. En polis frågade sen var Daniel kom ifrån och när han svarade USA så sa polisen att de alla beundrade USA för där fick man sätta demonstranter i fängelse. Han fortsatte med att säga ”we are all family fathers” med härlig fransk bryting och ”Nous travaillons, dans la pluie”. Alltså vi jobbar, i regnet och ”nous somme pour votre securité”, vi är här för att er säkerhets skull. Sen bestämde sig poliserna för att dra därifrån. Spårvagen kom inte så vi fick gå ut till La tronche där det gick en spårvagn.

Såhär efteråt så har jag fått reda på att Sam mår bra men går på smärtstillande. Han har tagit kontakt med sin ambassad för att se om det är lönt att anmäla poliserna. En annan vän till mig som heter Matthew var tydligen på andra sidan polislinjen och höll på att få spö av poliserna för att ha tagit en bild. I tidningarna så finns det inte ens en notis om vad som hände dock, inte ens i lokaltidningen. För att få reda på att det ens skett en demonstration så var jag tvungen att gå in på ett independent media forum och läsa. Stan är som vanligt nu på dagen, charmiga caféer fulla med folk, snygga moderiktiga och extremt småborgerliga brudar som strosar runt etc. En riktigt fin fransk idyll alltså.

Som student inom mänskliga rättigheter så var det ju iaf en intressant kväll.

Kommentarer

Populära inlägg